Leer ons kennen! Wie zijn we? Wat doen we? En waar zijn we te vinden?
startdag 1

Over ons

Welkom bij Scouts en Gidsen Sint-Martinus uit Nieuwkerken-Waas. We zijn een zotte bende avonturiers met een voorliefde voor natuur!

Elke zondag komen wij van 14u tot 17u samen op de schakel. Daar spelen we de coolste spelletjes en sjorren we de gekste constructies!

Maar we trekken er ook op uit! Tijdens een weekend of op kamp komt de echte scout in ons naar boven. Hoe avontuurlijker, hoe beter!

Contacteer ons!
Twijfel niet en stuur ons een mailtje! De groepsleiding neemt dan snel contact op met jou.

De Schakel

Ons terrein De Schakel is een mooi domein met een groot grasveld en een klein bosje, gelegen in de schaduw van de watertoren. Elke tak heeft er z'n eigen lokaal.

We delen het terrein met drie andere groepen. KSA Frassati, Chiro Iris en KLJ Nieuwkerken. Maar geen van deze is zo leuk als onze scouts!

VZW De Schakel
Wil je wat meer weten over ons terrein of ben je op zoek naar onze vzw? Surf dan door naar de site van De Schakel.

Een kijk in onze geschiedenis

Honor Claus en Arthur Cap hadden al in 1939 een poging gedaan om een scoutsgroep op te richten in Nieuwkerken-Waas, maar de toenmalige pastoor, in wiens ogen wij niet katholiek genoeg waren, en de KAJ-leiders werkten de komst van een scoutsgroep tegen.

Iets later ontstond er een afsplitsing van de Sinat-Paulusgroep uit de Heilig-Hartparochie van Sint-Niklaas en kregen we toch een scoutsgroep in Nieuwkerken. Na de groepsraad op 7 september 1959 spraken we officieel van VVKS Sint-Martinus, maar pas in 1962 kwamen we definitief los van Sint-Paulus. De eerste leidingsploeg bestond uit Luc Van De Vijver, Wilfried Boeykens en aalmoezenier Z.E.H. Van Daele met aan het hoofd Gilbert Van De Vijver. Onder leiding van Jeanine Palmkoek werd een welpenhorde opgericht en vanaf februari 1965 werden we ook op papier erkend als een administratief en financieel onafhankelijke scoutsgroep.

De zoektocht naar een vaste stek verliep moeizaam: we zijn begonnen op een speelterrein naast de Grote Baan om daarna, via een bouwvallig huis op de hoek van de Meesterstraat en een weide achter bakker Smet , uiteindelijk op De Schakel te belanden, waar we bij de andere drie jeugdbewegingen, Chiro, KLJ en KSA terechtkwamen.

Pas in 1987 ging de meisjeswerking van start en zo ontstond naast VVKS Sint-Martinus ook VVKM Sint-Martinus. De jongens en de meisjes van de jongste tak speelden van in het begin al samen, de gidsen en verkenners werden in 1994-1995 omgevormd tot de givertak en vanaf 1997-1998 waren alle takken gemengd en konden we spreken van VVKSM Sint-Martinus.

Werking

Handige Links